fredag 20 december 2013

Sena lussebullar

Lussebullar...

...kommer jag inte helt överens med. Jag älskar saffranssmaken och doften av nybakta lussebullar. Just färska kan jag äta flera stycken, men sen är det bra. De blir stenhårda så fort de har svalnat - smuliga, torra, blä.

Jag har testat otaliga recept och ja, jag har använt kesella, men ingen ingrediens har varit "mirakelmedlet" för den evigt mjuka lussebullen.

Fram tills NU. Dessa bullar var smarriga nybakta, mjuka dagen efter (utan microns hjälp) och är riktigt goda upptinade (i micron), till och med goda dagen efter upptiningen. :) Vilken är då den fantastiska ingrediensen?

Ingen. Det är inget konstigt i degen alls. Det handlar bara om HUR du bakar. Det handlar framför allt om temperatur på ingredienserna och tiden för jäsning. I boken "Sju sorters julkakor" (Cecilia Vikbladh, 2010) hittade jag receptet och hon har skrivit "Saftigare och luftigare lussebullar är svåra att hitta." och det kan jag absolut skriva under på!! Nu har jag hittat det där receptet som jag kommer ha använt när barnbarnen kommer och lussefikar... :)


Ta fram alla ingredienser i tid, så att de är rumstempererade - gäller även mjölken.

Lussebullar (60 st)

Deg 1

5 dl mjölk
75 g jäst
1 dl socker
12 dl vetemjöl
2 pkt saffran (1 g)

Rör ut jästen i mjölken och blanda ner övriga ingredienser. Arbeta degen i maskin på ganska långsam hastighet i minst 5 minuter (eller minst 15 min för hand). Låt jäsa under bakduk i nästan 1,5 timme.

Deg 2

4 dl mjölk
2 dl socker
300 g rumsvarmt smör i bitar
6 äggulor
en nypa salt
ca 2 l vetemjöl

russin och ägg till pensling

Häll mjölk, socker, smör, äggulor, salt och 1,5 l av mjölet i bunken med den första degen. Arbeta samman till en deg i minst 10 minuter på låg medelhastighet. Tillsätt mer av mjölet under tiden, men spar ett par dl till utbaket. Låt degen jäsa ytterligare drygt 1,5 timme.

Häll ut degen på lätt mjölat bakbord och forma lussebullar. (Arbeta inte in för mycket mjöl i bullarna, det gör inget om det blir lite kletigt medan du bakar ut dem.) Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och låt dem jäsa under bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 175 grader och lägg russinen i lite blöt, så bränns de inte i i ugnen sedan. 

Dekorera med russin, pensla med uppvispat ägg och grädda i undre halvan av ugnen 8-12 minuter, tills de har fått fin färg. 

Låt svalna på galler under bakduk. Frys dem så fort de svalnat om du inte tänker äta alla 60 på en gång. ;) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar