lördag 24 november 2012

Värmande pepparkaksbak

Att ställa till med pepparkaksbak värmer både huset och själen - därför blir detta mitt bidrag till Månadens sötsak - "värmande" hos Söta saker. Medan man står där i värmen, omgiven av grisar, granar, hjärtan, änglar och stjärnor är det fullt fokus på kavlande, mjöl, utstickare, rätt ugnstemperatur och plåtar. Jag gillar det - att pepparkaksbaket tar lång tid och fyller hela huset.


Barnen gör sitt bästa för att sprida mjöl över hela huset, när de otåligt springer från bakbordet för att strax komma tillbaka och fortsätta sitt skapande.


Efter några timmars idogt arbete dignar så faten av härligt ingefärsdoftande pepparkakor.

Till cirka 200 pepparkakor

Blanda:
3 dl ljus sirap
6 dl farinsocker
30 droppar cedro-olja (eller citronarom)
2 msk malen ingefära
350 gram smält smör

Tillsätt sedan:
3 dl vispgrädde
1 msk bikarbonat
ca 2-2,5 liter vetemjöl (börja med en liter i taget, brukar räcka med ca 2 liter)

Stjälp upp den lite lösa degen på ett fat och forma den, så att översidan är rundad. Låt den vila i kylskåpet över natten.

När det är dags att baka tar du ut en lagom bit deg i taget och låter resten stanna kvar i kylskåpet. Degen är lättare att arbeta med om den är någorlunda sval.

Kavla ut på mjölat bakbord. (Det brukar gå att få pepparkakorna riktigt tunna - det gillar jag!) Ta ut kakor i önskade former. Baka i mitten av ugnen, i 175 grader, i ca 5-7 minuter.

Klart!


Som traditionen bjuder (min alldeles egna tradition) sker baket till tonerna av Enyas skiva The Celts. Det är ingen julskiva i egentlig mening, men jag har adventslyssnat på den de senaste 20 (tjugo!) åren och den ger mig mer julkänsla än alla Jinglebells och Strålande jul-ar i världen.

En annan liten sak som gör pepparkaksbaket speciellt är de båda grisarna i burken här nedan. Den runda köpte jag på Taxinges julmarknad för flera år sedan. Den är så gosigt uppnosig och rund. Den avlånga är min farmors form, som syster tagit tillvara på. Även den är uppnosig och (hur larvigt det än låter) vansinnigt god att äta. :) Vilken tur att syster bor nära, så att jag kan låna hennes formar när jag vill.

 
Sedan kommer belöningen - en stor kopp varm glögg och ett fat med pepparkakor och ädelost. Så gott! Nu kan advent komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar