söndag 12 december 2010

Söndagsbilden v. 49 - Senapstillverkning

Mitt bidrag till veckans söndagsbild i fabriken är från årets senapstillverkning.

En mortel, pepparkakor, sirap, senapspulver, ättika och så grädde. Det är allt som behövs.

Det låter kanske sött och konstigt, men det är en perfekt senap till julskinkan. Jag kan inte tänka mig en jul utan den.

Min pappa har gjort denna senap varje jul så länge jag kan komma ihåg. Det är en tradition som har gått i arv från pappas mormor, om jag inte minns fel. Receptet finns inte nedskrivet, utan proportionerna har bara funnits i pappas huvud och smaklökar. Numera kan även Jonas konsten att tillverka senapen, så pappa slipper att skicka den tvärs över Sverige i väl förslutna plastpåsar i vadderade kuvert... :)

Nu ska den gosa till sig några dagar, sedan får ni se det färdiga resultatet. Kika gärna in på fabriken för att se fler fina söndagsbilder.

2 kommentarer: